The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (2024)

De Legende van Zelda moet ergens beginnen, en als je de officiële tijdlijn aanhoudt, dan begint de Legende bij Skyward Sword. The Legend of Zelda: Skyward Sword HD voor de Nintendo Switch is de remaster van de game uit 2011, die toen voor de Nintendo Wii was uitgekomen. In deze review kijk ik niet alleen naar het verschil, maar behandel ik de game ook in het algemeen.

Net als veel andere gamers, had ik met Skyward Sword een haat/liefdes relatie, en dat moet ik misschien even uitleggen. Ik vind de game in het algemeen goed, verhaal, muziek en sfeer zijn allemaal prima. Maar als we dan kijken naar de besturing van de Wii Remote, praat ik even over het origineel, dan vond ik het weer een min punt. Voor mij moet Zelda gewoon met een traditionele controller te spelen zijn. Gelukkig wordt er deels in deze remaster rekening mee gehouden. Maar goed, zoals aangegeven is deze Zelda het begin van de tijdlijn, hoewel hier over de Triforce en de goden gespreken wordt, is er in dit spel nog geen Ganon, tenminste niet als naam. Hier hebben we nog te maken met Demise. Demise en Ganon zijn 1 en de zelfde kwaad, maar heeft een andere naam gekregen vanwege de eeuwen die gepasseerd zijn en de herkomst van de latere games.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (1)

Tijdens je reis krijg je hulp van, en dat is even wennen, de geest van het Master Zwaard, genaamd Fi. Nu noem ik het een geest, maar zij leeft letterlijk in het Master Zwaard. Zij helpt je eigenlijk met je zoek toch en vertelt je dingen die je moet weten. Hoewel in het origineel ze heel veel dingen herhaald, vooral als je het spel op een later tijdstip verder speelde. Dit is nu een heel stuk minder, maar ze blijft je soms echt de oren van je kop praten, dat soms wel een beetje vervelend is. Gelukkig vertelt ze ook genoeg dingen die je echt moet weten, of geeft ze een hint of gebied informatie.

Nu kan ik heel uitgebreid gaan vertellen hoe het verhaal is, maar ik wil niet al te veel gaan verklappen, dus ik houd het daarom een beetje kort. Het gaat erom dat er een wereld onder wolken is, en dat Zelda door middel van een gebeurtenis door de wolken valt. Jij moet op een gegeven moment een manier vinden om ook door de wolken te komen en om haar te vinden. In totaal reis je buiten het wolken rijk, door 3 gebieden, die ook weer 2 tot 3 gebieden kent. Tijdens je reis leer je nieuwe skills, ontmoet je nieuwe personages en krijg je nieuwe wapens. Je uit eindelijke doel is om Zelda te redden en Demise tegen te houden.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (2)

Gameplay

De game kan in deze HD-remaster op 2 manieren gespeeld worden, in theorie 3, maar 2 lijken zo erg op elkaar, dat ik hem als 2 manieren omschrijf. Je kunt het via de traditionele manier spelen, dus met de motion control, maar ook met de Pro controller, of in de handheld mode. Ikzelf heb de motion control van de Joy-Cons in eerste instantie geprobeerd, ik had wel het idee dat het wat beter werkte dan de Wii Remote, maar niet veel beter dan het origineel. Toen de Switch aangekondigd werd, werden de Joy-Cons als zeer precies omschreven, helaas merkte ik dat in het spel niet terug, soms werkte het gewoon niet of moest je te precies reageren of het werkend te krijgen.

De Pro controller daarentegen was een stuk aangenamer om mee te spelen, het was zeker niet perfect, maar vele malen beter. Ik heb de game uit eindelijk ook voor 75% gespeeld met de Pro controller. Het punt waar ik het langste aan moest wennen was dat je de linkerschouder knop ingedrukt moest houden, als je met de camera wilde draaien, want deed je dat niet, dan werd de rechter analoge stick voor te slaan gebruikt. Maar toen ik hier eenmaal aan gewend was, dan speelde het prima.

Als de gameplay in het kort moet samenvatten, dan is voor mij persoonlijk de Pro controller ondersteuning een hele mooie vernieuwing. De Joy-Cons doen ook hun werk, maar voor mij persoonlijk geen goede manier om deze game te spelen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (3)

Grafisch

Op grafisch gebied is zo op het oog weinig verschil te zien, en dat komt mede door de cartoon stijl die ze aangehouden hebben. Het zijn de kleine afwerkingen die het verschil maakt, en natuurlijk de hogere frame rate. Zo draaide het origineel op 30fps en nu op 60fps. Ook is de resolutie van 480p naar 1080p gegaan. Kort samengevat, het is allemaal scherper geworden. De muziek is niks aan veranderd en is nog steeds even mooi als het origineel. Misschien had er op grafisch gebied wat meer tweaks ingezeten, maar op deze manier blijft het wel redelijk trouw aan het origineel.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (4)

Origineel VS HD Remaster

De meeste vernieuwingen heb ik denk ik wel al opgenoemd, en in theorie zijn dat ze ook. Op grafisch gebied is het alleen wat scherper geworden door middel van een hogere frame rate en een hogere resoultie. Bij de besturing hebben ze voornamelijk de Pro controller/handheld functie eraan toegevoegd, en is de motion control wat verbeterd. Ten slotte hebben ze wat bepaalde iritantie punten verbeterd, zoals Fi die heel vaak dingen bleef herhalen, maar ook bepaalde bugs zijn nu opgelost. Er zijn natuurlijk nog meer verbeteringen, maar dit zijn wel de meest opvallende.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (5)

Amiibo

Skyward Sword HD kent ook een speciale Amiibo, deze kun je gebruiken om overal, waar je ook bent meteen terug naar het hemelrijk te reizen, en meteen daarna weer precies terug te gaan waar je was. Dit is bijvoorbeeld handig als je bijvoorbeeld bijna dood bent en nergens hartjes te krijgen zijn, of als je bijvoorbeeld even snel iets wilt upgrade in de store. Dit kan helaas alleen met de Speciale Zelda & Loftwing Amiibo, de andere Zelda Amiibo’s doen helaas nog niks in het spel.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD, Switch - Linksquest - Product reviews (6)

Conclusie – Beter dan het origineel, maar er had meer in gezeten.

Ik zeg het niet gauw, maar de kracht van deze Zelda zit hem echt niet in de gameplay, maar eerder in het verhaal en de sfeer. De game is zeker op veel punten een verbetering, maar tevens ook trouw aan het origineel, maar er had gewoon meer ingezeten. Het is zeker geen verkeerde Zelda, en hij staat ook nog altijd in mijn top 10 favoriete Zelda Games, en alleen al voor het verhaal en de sfeer is deze leuk om eens te spelen.

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Neely Ledner

Last Updated:

Views: 5582

Rating: 4.1 / 5 (42 voted)

Reviews: 89% of readers found this page helpful

Author information

Name: Neely Ledner

Birthday: 1998-06-09

Address: 443 Barrows Terrace, New Jodyberg, CO 57462-5329

Phone: +2433516856029

Job: Central Legal Facilitator

Hobby: Backpacking, Jogging, Magic, Driving, Macrame, Embroidery, Foraging

Introduction: My name is Neely Ledner, I am a bright, determined, beautiful, adventurous, adventurous, spotless, calm person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.